«Խաղաղության համաձայնագրի տեքստի 80-90 տոկոսը, արտգործնախարարի՝ ինձ տրամադրած տեղեկություններով, արդեն համաձայնեցված է»,- Բաքվի վերահսկողությանն անցած Շուշիում հայտարարել է Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը։ Նա հավելել է, որ Հայաստանին ստիպել են տեքստից հեռացնել Արցախի վերաբերյալ դիրքորոշումն ու տերմինաբանությունը, ինչը ճանապարհ բացեց կարգավորման գործընթացի հետագա զարգացման համար։ Միևնույն ժամանակ, ըստ Ալիևի, «երկու հարց բաց է մնում»։                
 

Դևե­րի խրախ­ճան­քը` կեր­պար­վես­տում

Դևե­րի խրախ­ճան­քը` կեր­պար­վես­տում
06.11.2020 | 10:54

«Սա­կայն այժմ դուք, երբ թուր­քե­րի դեմ եք պա­տե­րազ­մում, վս­տահ ե­ղեք և եր­բեք մի՛ կաս­կա­ծեք, որ դուք մարմ­նի և ա­րյան (այ­սինքն` մարդ­կանց) դեմ չէ, որ պա­տե­րազ­մում եք։ Այ­լա­պես ես ձեր մար­գա­րեն պի­տի լի­նեի և պի­տի մար­գա­րեա­նա­յի պն­դե­լով, թե յու­րա­քան­չյուր թուրք բազ­մա­թիվ քրիս­տո­նյա­նե­րի պի­տի սպա­նի։ Սա­կայն Դուք պետք է վս­տահ լի­նեք, որ պա­տե­րազ­մում եք դևե­րի մի հս­կա զանգ­վա­ծի դեմ, ո­րով­հետև թուր­քաց բա­նա­կը հենց այդ դևե­րի բա­նակն է»։

Մար­տին ԼՅՈՒ­ԹԵՐ
«Թուր­քե­րը` Աստ­ծու պա­տու­հասն ու սա­տա­նա­յի գոր­ծի­քը»


ՆԱ­ԽԵՐ­ԳԱՆ­ՔԸ` ՈՒ­ՂԵ­ՑՈՒՅՑ
Մար­տին Լյու­թե­րը (1483-1546 թթ.) միջ­նա­դա­րյան Եվ­րո­պա­յի ա­մե­նա­պայ­ծառ մտա­ծող­նե­րից էր, գեր­մա­նա­կան ռե­ֆոր­մա­ցիա­յի ա­ռաջ­նորդն ու լյու­թե­րա­կա­նու­թյան հիմ­նա­դի­րը։ Ապ­րել է 16-րդ դա­րում, ա­մե­նայն հա­վա­նա­կա­նու­թյամբ ա­ռե­րես­վել է թուր­քե­րի հետ, չէ՞ որ Եվ­րո­պան կքել էր օս­ման­ցի­նե­րի լծի տակ։ Չէ՞ որ 1535-ին Սու­լեյ­ման 1-ի­նի և Ֆրան­սիա­յի ար­քա Ֆրան­ցիսկ 1-ի­նի միջև կնք­վեց ֆրանս-թուր­քա­կան դաշ­նակ­ցա­յին պայ­մա­նա­գիր, հա­մա­ձայն ո­րի Ֆրան­սիա­յին տրա­մադր­վում էին առևտրա­կան, դա­տա­կան և հյու­պա­տո­սա­կան ար­տո­նու­թյուն­նե­րը։ Միով բա­նիվ` դևե­րի հս­կա զանգ­վա­ծը, Աստ­ծու պա­տու­հասն ու սա­տա­նա­յի գոր­ծիքն ա­հա ար­դեն հա­զար տա­րի մարդ­կու­թյան պա­տու­հասն է և բիրտ ու ա­րյու­նա­հեղ գոր­ծիքն է ա­մե­նուր, ուր ներ­խու­ժել և աս­պա­տա­կել է։ Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, թուր­քե­րի գլ­խա­վոր զո­հը հա­յերս ենք ա­հա ար­դեն հա­զար տա­րի։ Եվ ա­հա շա­րու­նա­կե­լով Թուր­քիա­յի, առ­հա­սա­րակ թուրք տե­սա­կի լիար­ժեք բա­ցա­հայտ­ման թե­ման, որ ար­ծարծ­վել է «Ի­րա­տե­սում» («Հրե­շը տա­ճա­րում, թիվ 68 և «Թուր­քիան մշա­կու­թա­յին ցե­ղաս­պան», թիվ 70), ա­ռա­ջար­կում եմ Թուր­քիա­յի և թուր­քի ծագ­ման, զար­գաց­ման և հա­մաշ­խար­հա­յին նախ­ճի­րի ողջ ճա­նա­պար­հա­յին քար­տեզն ար­ծար­ծել ժա­մա­նա­կա­կից հայ կեր­պար­վես­տում։

ՔԱ­ՂԱ­ՔԱ­ԿԻՐԹ ԴԱ­ՇՈՒՅ­ՆԸ`ՀԱՅ­ՔԻ ԹԻ­ԿՈՒՆ­ՔԻՆ
Մինչև բուն թուրք-օս­մա­նա­կան (նաև ակ-կո­յուն­լու և կա­րա-կո­յուն­լու) դի­վա­յին ցե­ղա­տե­սա­կի պատ­կե­րումն ա­մե­նա­տար­բեր ժան­րե­րով և ե­ղա­նակ­նե­րով (քան­դակ, գե­ղան­կար, կար­պետ, գորգ և այլն) ներ­կա հայ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը թող որ լու­սա­բա­նեն այն եր­կր­նե­րին և այն գոր­ծիչ­նե­րին, ո­րոնք հա­վա­սա­րու­թյան նշան դնե­լով պան­թուր­քա­կան զար­հու­րե­լի նկր­տում­նե­րով Եր­կիր մո­լո­րա­կին մար­տահ­րա­վեր նե­տած թուր­քա-ա­զեր­բայ­ջա­նա­կան, հրեա-անգ­լո­սաք­սո­նա­կան դա­շին­քի և հա­մաշ­խար­հա­յին քա­ղա­քակր­թու­թյան բնօ­րան­նե­րից մե­կի` Հայ­քի միջև, ըստ էու­թյան ու ա­նե­րեր խրա­խու­սում են վայ­րագ­նե­րի խրախ­ճան­քը։ Ան­գամ Հռո­մի պապն իր վե­հա­գույն պաշ­տո­նին վա­յել հան­դի­սա­վո­րու­թյամբ ող­բաց այ­րաց և տիկ­նանց, ծե­րե­րի ու ման­կանց կո­տո­րա­ծը, բայց Ար­ցա­խում հա­վա­սա­րու­թյան դա­ժան նշան դրեց դևե­րի մար­տագն­դի (թուր­քե­րի) և ա­րա­րիչ էթ­նո­սի (հա­յե­րի) միջև։ Եվ կա­րե­լի է ու­ղերձ հղել առ Վա­տի­կան ու խնդ­րել քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հին` ներ­կա­յաց­նել թուր­քե­րի եվ­րո­պա­կան նախ­ճի­րի ճա­նա­պար­հա­յին քար­տե­զը։ Եվ զու­գա­հեռ ի ցույց դնել հայ աշ­խար­հի հս­կա ներդ­րու­մը Եվ­րո­պա­յի քա­ղա­քակր­թու­թյան մեջ։ (Թուր­քիան, իր հրեա-անգ­լո­սաք­սյան կն­քա­հայ­րե­րի օրհ­նու­թյամբ Հայ­քում պարտ­վե­լով, հու­սամ, որ մի օր կարժևո­րի ա­նե­լիքն աշ­խար­հում ու կար­շա­վի դե­պի հա­րավ)։ Մի խոս­քով, Հան­րա­պե­տու­թյան հրա­պա­րա­կի ԱԳՆ նախ­կին շեն­քի առջև ե­կեք կազ­մա­կեր­պենք գե­ղան­կար­չա­կան մի հիմ­նա­վոր ցու­ցա­հան­դես բաց եր­կն­քի տակ` «Ե­րես­պաշտ աշ­խարհ» ան­վա­նա­կար­գում։ Եվ հրա­վեր­ներ հղենք հյու­սիս և հա­րավ, արևելք ու արևմուտք, ե­կեք, տե­սեք և ցնց­վեք, թե որ­քան է քրիս­տո­նյա աշ­խար­հը թաղ­վել մո­լե­գին ե­րես­պաշ­տու­թյան և հերձ­վա­ծող փա­րի­սե­ցիու­թյան մեջ։ Ի­հար­կե, նշյալ ցու­ցա­հան­դե­սի խոր­հր­դան­շա­նը պի­տի լի­նի քա­ղա­քա­կիրթ յա­թա­ղա­նը` խր­ված Հայ­քի թի­կուն­քը։

ԶԵ­ԼԵՆՍ­ԿՈՒ ԽՐՏ­ՎԻ­ԼԱ­ԿԻ ԲՈ­ՑԱ­ՎԱ­ՌՈՒ­ՄԸ`ՆՈՒ­ԲԱ­ՐԱ­ՇԵ­ՆԻ ԱՂ­ԲԱ­ՎԱՅ­ՐՈՒՄ
ՈՒկ­րաի­նա­յի նա­խա­գահ հրեա Զե­լենս­կին Էր­դո­ղա­նին և Ա­լիևին հա­մա­հա­վա­սար հա­կա­հայ է, սո­րո­սյան մի վայ­րագ դուրս­պր­ծուկ, ո­րը, ինչ խոսք, Թա­լեա­թի հո­գե­զա­վակն է և ֆոս­ֆո­րա­յին ռում­բե­րով աս­պա­տա­կում է Հայ­քի հյու­սի­սը, Ար­ցա­խի բնաշ­խարհն է են­թար­կում ցե­ղաս­պան­դի, խո­հե­մա­բար ան­տե­սե­լով պատ­մա­կան փաս­տը, երբ բա­զում ամ­րա­կազմ ու կա­պու­տաչ խա­խոլ­ներ ըն­կան ան­հա­վա­սար մար­տի դաշ­տում, երբ բյուր ուկ­րաի­նու­հի­ներ, նաև մա­նուկ ու ծեր գե­րու­թյան տար­վե­ցին Թուր­քիա­յի խոր­քե­րը։ Ան­հայտ չէ, որ սուլ­թա­նա­կան հա­րեմ­նե­րում կարմ­րա­թուշ և կաթ­նա­հունց ուկ­րաի­նու­հի­նե­րը պատ­վա­վոր գե­րու­թյան մեջ էին, իսկ բա­զում խա­խոլ տղա­ներ հա­մալ­րում էին ե­նի­չե­րի­նե­րի զոր­քը։ Զե­լենս­կու խրտ­վի­լա­կը թերևս պի­տի պատ­րաս­տեն Հա­յաս­տա­նի գե­ղար­վես­տի պե­տա­կան ա­կա­դե­միա­յի (ՀԳ­ՊԱ) սա­նե­րը, ո­րոնց դե­ռափ­թիթ ըն­կեր­նե­րը մա­տաղ­վե­ցին Ար­ցա­խում, վասն Հայ­քի հա­վեր­ժու­թյան, մեր հնա­մյա լուս­նի ներ­քո։ Ըստ իս, բո­ցա­վա­ռե­լով Զե­լենս­կու խրտ­վի­լա­կը, նույն պա­հին պի­տի պա­հան­ջել ՀՀ և ԱՀ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րից ՈՒկ­րաի­նա­յի դես­պա­նու­թյու­նը ճա­նա­չել persona non grata։
Ի դեպ, Զ-ի խրտ­վի­լա­կը պի­տի լի­նի ար­վես­տի գործ, ո­րը պի­տի ար­տա­հայ­տի այդ քա­ղա­քա­կիրթ հրե­շի ողջ էու­թյու­նը։ Ի դեպ, բնավ չէր խան­գա­րի Զ-ին և նրա հա­մա­խոհ թուր­քահ­պա­տակ­նե­րին հի­շեց­նել մի շա՜տ կարևոր բան. ՈՒկ­րաի­նա հս­կա երկ­րի միակ ազ­գա­յին ֆիլ­մը նկա­րա­հա­նել է նշա­նա­վոր այ­լա­խո­հը` Սեր­գեյ Փա­րա­ջա­նո­վը։ Խոսքս վե­րա­բե­րում է «Մո­ռաց­ված նախ­նի­նե­րի ստ­վեր­նե­րը» գլուխ­գոր­ծո­ցին։ Զե­լենս­կու նախ­նիք հա­վա­նա­բար այս օ­րե­րին շուռ են գա­լիս ի­րենց շի­րիմ­նե­րում։

ԱԼ­ԹԱ­ՅԻ ԱՆ­ՏԱՌ­ՆԵ­ՐԻ Ո­ՐՈ­ՄԸ ՀՊԱ­ՏԱ­ԿԵՑ­ՐԵՑ ԱՇ­ԽԱՐ­ՀԸ
Մեր օ­րե­րի ա­հել ու ջա­հել կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը պետք է պատ­կե­րեն Թուր­քիան սկզբ­նա­վո­րու­մից մինչև ներ­կա ցե­ղաս­պան­դը։ Պատ­կե­րեն ի­րենց տա­ղան­դի ողջ ու­ժով։ Այժմ ներ­կա­յաց­նում եմ թուր­քե­րի ծագ­ման, ա­ռաջ­խա­ղաց­ման, աշ­խար­հի հպա­տա­կեց­ման ամ­փո­փա­գիրս։

Ալ­թա­յի մթին ան­տառ­նե­րում սե­խաձև գլ­խով, մթին աչ­քե­րով, ձեռ­քե­րը մինչև ծնկ­նե­րը հաս­նող մի բար­բա­րոս ցեղ էր ապ­րում, նախ­նա­դա­րյան հա­մայ­նա­կան կար­գե­րի հան­գույն։ Նրանք ծա­ռի կեղևի վրա պար­զու­նակ ինչ-որ բան էին խզմ­զում, եր­ջան­կա­նում էին, հո­րան­ջում էին լիա­բե­րան և քուն էին մտ­նում աղ­տոտ հյու­ղակ­նե­րում։ ՈՒ մի օր հան­կարծ այս բար­բա­րոս­նե­րին խիստ ձանձ­րաց­րին մթին ան­տառ­ներն ու սառ­նա­շունչ ե­ղա­նա­կը։ Եվ ա­հա քոչ­վոր­նե­րը ճա­նա­պարհ ըն­կան դե­պի արևմուտք։ Եվ ապ­շե­ցու­ցիչ ա­վյու­նով ստեղ­ծե­ցին ի­րենց ա­ռա­ջին պե­տու­թյու­նը` Ի­կո­նիա­յի սուլ­թա­նու­թյու­նը։ Հե­տո այս քոչ­վոր ոչ­խա­րա­պահ­նե­րը գրա­վե­ցին Հայ­կա­կան բարձ­րա­վան­դա­կը, հպա­տա­կեց­րին Եվ­րո­պան, և նրանց սե­խաձև գլուխ­նե­րը աս­տի­ճա­նա­բար հղկ­վե­ցին, ձեռ­նա­թա­թե­րը հետ մղ­վե­ցին, թուր­քը, օս­ման­ցին, ակ- և կա­րա-կո­յուն­լու­նե­րը, հպա­տա­կեց­նե­լով աշ­խար­հի հա­սա­նե­լի մա­սը, ինք­նա­բե­րա­բար «Քա­ղա­քակ­րթ­վում» էին, մթին ան­տառ­նե­րում ծն­ված վայ­րագ բնազդ­նե­րը աշ­խար­հա­կա­լա­կան ձև ու բո­վան­դա­կու­թյուն էին ստա­նում։ (Այս երևույ­թի վրա եմ հա­տուկ հրա­վի­րում մեր ար­դի գե­ղան­կա­րիչ­նե­րի և գրա­ֆի­կա­յի վար­պետ­նե­րի ու­շադ­րու­թյու­նը։ Կեր­պար­վես­տի լեզ­վով բա­ցա­հայ­տեք թուր­քին, չմո­ռա­նա­լով Հրանտ Մաթևո­սյա­նի մի ցն­ցող դի­տար­կու­մը «Մես­րոպ» վի­պա­կից, երբ վեր­ջինս թուրք լա­մուկ­նե­րի մա­սին ա­սում էր, որ նրանք նա­յում էին մի տե­սակ չմ­տա­ծող աչ­քե­րով)։

Առ­հա­սա­րակ մինչ օրս Թուր­քիա­յի և թուր­քի մա­սին աշ­խար­հը հիմ­նա­կա­նում պատ­րանք­նե­րով է պատ­ված, հա­ճախ ո­մանց հիաց­նում է թուր­քե­րի հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյու­նը, մյուս­նե­րին` Թուր­քիա­յի պե­տա­կան տան վե­հու­թյու­նը, շա­տե­րի հա­մար, սա­կայն, թուրքն ու Թուր­քիան ըն­դա­մե­նը նվա­ճո­ղա­կան երևույթ­ներ են և այլն։ Առ­հա­սա­րակ սրանց շուրջ հյուս­ված մի­ֆերն ան­սահ­ման են։ Ի մաս­նա­վո­րի ու մինչև օրս աշ­խար­հը սար­դոս­տայ­նա­պահ­ված է մի քա­նի նշա­նա­վոր սուլ­թան­նե­րի պե­տա­կան և զո­րա­վա­րա­կան տա­ղան­դի մա­սին վկա­յու­թյուն­նե­րի մի­ֆա­կան քո­ղով։
1453-ին սուլ­թան Մու­հա­մեդ 2-րդը պա­շա­րեց Բյու­զան­դա­կան խե­ղան­դամ­ված կայս­րու­թյան մայ­րա­քա­ղաք Կ. Պո­լի­սը։ Աշ­խար­հի ա­մե­նա­հա­րուստ և հզոր մայ­րա­քա­ղաքն ու­ներ բազ­մա­թիվ դար­պաս­ներ և ըն­դա­մե­նը մի դուռ, ա­նու­նը` Կեր­կա­պորտ։ Կեր­կա­պոր­տը մա­յի­սի 29-ին դա­վադ­րա­բար բաց­վեց նշյալ սուլ­թա­նի հրո­սակ­նե­րի ա­ռաջ։ Պատ­մու­թյու­նը մեզ ա­վան­դել է սույ­նի մա­սին եր­կու զրույց։ Մե­կի հա­մա­ձայն` Մո­հա­մեդ 2-րդը դա­վա­դիր դաշն էր կն­քել Կոս­տան­դին 11-րդ Պա­լեո­լո­գո­սի շր­ջա­պա­տի հետ, հա­մա­ձայն երկ­րորդ վկա­յու­թյան` ուղ­ղա­կի կա­շառ­վել էին քա­ղա­քի դու­ռը հս­կող պա­հա­պան­նե­րը։ Կ. Պո­լի­սը ե­րեք օր ու ե­րեք գի­շեր ան­սանձ ա­վա­րառ­վում էր, իսկ կայս­րու­հին ներ­խուժ­ման ա­ռա­ջին րո­պե­նե­րին բռ­նա­բար­վեց կայ­սե­րա­կան մահ­ճում։ Կ. Պո­լի­սը վե­րան­վան­վեց Ստամ­բուլ։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 21537

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ